Eucharystia

Poniedziałek, Św. męczenników Korneliusza, papieża, i Cypriana, biskupa (16 września), rok II, 1 Kor 11,17-26.33

Bracia: Udzielając tych pouczeń, nie pochwalam was i za to, że schodzicie się razem nie na lepsze, ale ku gorszemu. Przede wszystkim słyszę – i po części wierzę – że zdarzają się między wami spory, gdy schodzicie się razem jako Kościół. Zresztą nawet muszą być wśród was rozdarcia, żeby się okazało, którzy są wypróbowani. Tak więc, gdy się zbieracie, nie ma u was spożywania Wieczerzy Pańskiej. Każdy bowiem już wcześniej zabiera się do własnego jedzenia, i tak się zdarza, że jeden jest głodny, podczas gdy drugi nietrzeźwy. Czyż nie macie domów, aby tam jeść i pić? Czy chcecie świadomie znieważać Kościół Boży i zawstydzać tych, którzy nic nie mają? Cóż wam powiem? Czy będę was chwalił? Nie, za to was nie chwalę! Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, której został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy, połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę!» Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Kielich ten jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!» Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb i pijecie kielich, śmierć Pana głosicie, aż przyjdzie. Tak więc, bracia moi, gdy zbieracie się, by spożywać wieczerzę, poczekajcie jedni na drugich!

 

Święty Paweł zwraca uwagę na niewłaściwe podejście Koryntian do Eucharystii, która zamiast łączyć, prowadzi do podziałów. Krytykuje ich za brak jedności. Eucharystia, która powinna być wyrazem miłości i wspólnoty, staje się okazją do egoizmu i podziałów. Paweł wskazuje, jakie jest znaczenie duchowe tego sakrament. Przypomina o ustanowieniu Eucharystii przez Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy i wskazuje na jej głęboki wymiar eschatologiczny – jest to nie tylko pamiątka ofiary Chrystusa, ale również zapowiedź Jego powrotu. Przyjmowanie tego sakramentu w sposób niegodny, bez właściwego przygotowania duchowego jest grzechem przeciwko Chrystusowi.

Zachęca więc do rachunku sumienia przed przystąpieniem do Eucharystii, podkreślając, że to sakrament jedności z Bogiem i wspólnotą wierzących. Eucharystia wymaga refleksji nad relacjami zarówno z Bogiem, jak i z braćmi i siostrami w wierze.