Homilia na Niedzielę Trójcy Świętej

Niedziela, Uroczystość Najświętszej Trójcy, rok A, J 3,16-18)

Jezus powiedział do Nikodema: Tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. Albowiem Bóg nie posłał swojego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po to, by świat został przez Niego zbawiony. Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony, bo nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego.

Trójca Święta
        W Piśmie Świętym Starego Testamentu nie ma tekstów mówiących jasno i bezpośrednio o Trójcy Świętej. Stary Testament podkreśla bardzo mocno różnice między Panem Bogiem i Jego stworzeniami oraz fakt istnienia Boga Jedynego. Bóg jest duchowy, a stworzenia są materialne, przemijające. Bóg jest wieczny, bez początku i końca, stworzenia powstały dzięki interwencji Boga i aktualne ich istnienie zależy od woli Bożej. Bóg jest Wszechmocny, a stworzenia nawet te świadome i rozumne są ograniczone w swoich możliwościach działania. Bóg jest Wszechwiedzący, zna tajniki świata, a nawet zamiary serc ludzkich, a stworzenia dochodzą do poznania prawdy z wielkim trudem. Bóg jest Święty, wierny danemu słowu, a stworzenia świadome są grzeszne; nawet część aniołów dopuściła się grzechu. Bóg jest Miłosierny, przywraca upadłym ludziom ich dawną godność, oraz obdarza ich swoimi darami baz ich zasług .
       Pismo święte Starego Testamentu mówi nam, że Bóg odsunął grzeszną ludzkość od siebie, lecz nie po-zbawił jej swojej opieki. Grzeszna ludzkość istniała dalej w Bogu po jej upadku. Bóg miał swój własny plan pojednania się z ludzkością; realizowanie tego planu pojednania się z ludzkością, nazywamy Historią Zbawienia. Dzięki realizowaniu się tej Historii Zbawienia, ludzkość zaczęła lepiej poznawać Boga. Przez usta proroków Bóg obiecał ludziom Mesjasza.
       Mesjasz, którym był Jezus Chrystus, Wcielony Syn Boży zesłany przez Boga, stał się żywą mową Boga, skierowaną do ludzi. Tak przedstawia tę prawdę autor Listu do Hebrajczyków: „Wiele razy i na różne sposoby przemawiał Bóg kiedyś przez proroków do naszych ojców, teras zaś w dniach, które uchodzą za ostatnie, przemówił do nas przez Syna. To właśnie Jego ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy i przez Niego stworzył wszechświat. Jest On odblaskiem chwały Boga samego i najdoskonalszym wyrazem tego, czym jest sam Bóg” (Hbr 1,1-3). Święty Jan Ewangelista pisząc swoja Ewangelię, po długich lata od zredagowania Listu do Hebrajczyków, nazwał Syna Bożego „Słowem”, czyli cząstką mowy Bożej, skierowanej do ludzi.

Trójca Święta w Zwiastowaniu
         Święty Łukasz ukazuje w swojej Ewangelii, że Syn Boży stał się człowiekiem, „że Słowo ciałem się stało”, w łonie Maryi Dziewicy, za sprawą Ducha Świętego. W opowiadaniu o zwiastowaniu Najświętszej Maryi Pannie, ukazana jest Trójca Święta; widoczny tam jest Bóg Ojciec, który posłał anioła Gabryjela do Maryi, aby Jej oznajmić, że będzie Matką Wcielonego Syna Bożego, oraz że poczęcie tego Wcielonego Syna Bożego dokona się za sprawą Ducha Świętego. Tematem czterech Ewangelii jest historia bycia na ziemi Wcielonego Syna Bożego między ludźmi. Znamy przeto dobrze tę historię. Pierwszą odsłoną obecności Trójcy Świętej było Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie; dzięki Zwiastowaniu Maryja uświadomiła sobie, że Bóg jest obecny w trzech Osobach Świętych: Ojcu, Synu i Duchu Świętym.

Publiczne objawienia Trójcy Świętej
      Przy okazji chrztu Pana Jezusa w Jordanie, Bóg Ojciec zaprezentował publicznie, w obecności Jana Chrzciciela i jego uczniów, że Jezus z Nazaretu jest nie tylko Mesjaszem wszystkich ludzi, lecz jest również Jego jedynym Synem. Św. Mateusz przedstawia tę prawdę takimi słowami: „ A Jezus, gdy tylko został ochrzczony, na-tychmiast wyszedł z wody. I oto otworzyły się nad Nim niebiosa, i zobaczył  Jezus, jak Duch w postaci gołębicy zstępował na Niego. A głos z nieba zabrzmiał: Oto Syn mój umiłowany, w którym mam upodobanie” (Mt 3,16-17). Święty Jan Chrzciciel został poinformowany, że Jezus, syn Maryi z Nazaretu jest Synem Bożym, który stał się człowiekiem za sprawą Ducha Świętego. Duch Święty towarzyszył Jezusowi przy Jego publicznym objawieniu w postaci gołębicy. W czasie chrztu Jezusa w Jordanie, Bóg objawił siebie w całej pełni jako Trójcę Świętą; czyli Boga Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego.
       Drugie publiczne objawienie Trójcy Świętej dokonała się na górze Tabor w czasie Przemienienia Pańskiego. Trzej Apostołowie: Piotr, Jan i Jakub byli świadkami Przemienienia Pańskiego na górze Tabor. Widzieli oni Jezusa Chrystusa, Syna Bożego w chwalebnym ciele, słyszeli głos Boga Ojca, który mówił do Jezusa i Apostołów: „ Oto mój Syn umiłowany. Jego słuchajcie”
(Łk 9,35). Świetlisty obłok, który zakrył Syna Bożego rozmawiającego z Eliaszem i Mojżeszem był symbolem obecności Duch Świętego.

Protestanci
       Przez 15 wieków Kościół Chrystusowy głosił prawdę o Bogu Trójjedynym: Ojcu, Synu i Duchu Świętym. Ko-ściół reformowany od początku 16 wieku, wrócił do tradycji starotestamentalnej i naucza, że w Historii Zbawienia, wcielenie nie miało miejsca; Jezus był synem naturalnym Józefa i Maryi. W czasie chrztu Jezusa w Jordanie, Bóg wybrał Go na Mesjasza ludzkości i nawał go swoim Synem. Protestanci nauczają, że Jezus nie jest Wcielonym Synem Bożym, lecz jest jedynie Mesjaszem. Nauka protestantów o Duchu Świętym sprowadza się do tego, że uczą oni, iż Bóg pomaga ludziom swoją duchową mocą, a nie na sposób materialny, fizyczny. Nasz Duch Święty, trzecia Osoba Boska, jest według nauki protestanckiej duchowym działaniem mocy Bożej; Bóg jest Duchem i Jego działanie jest duchowe, nauczają protestanci. Dziękujmy Panu Bogu za możność poznania Jego głębszej istoty, jako Ojca, Syna i Ducha Świętego.