Lectio Divina na Wniebowstąpienie

Łk 24, 50-53

Lectio

Czytam powoli fragment Ewangelii o wniebowstąpieniu Jezusa. Wyobrażam sobie miejsce, uczniów wpatrujących się w Jezusa i oddających mu pokłon. Zatrzymuję się na obrazie samego Jezusa w geście błogosławieństwa. Czytam co czuli i robili uczniowie po wniebowstąpieniu Jezusa.

Meditatio

We wniebowstąpieniu wypełnia się radość, zapowiadana już przy narodzeniu Jezusa. Najpierw w okolicach Betlejem Jezus rodzi się dla ziemi, a teraz w okolicach Betanii rodzi się dla nieba. Jest Tym, który jako Pierworodny ze wszystkich stworzeń (Kol 1,15) powraca do domu Ojca. Błogosławieństwo, radość i uwielbienie Boga dominują w tym fragmencie. Mimo, że to czas rozstania uczniów z Mistrzem, za którym przecież poszli zostawiając całe swoje dotychczasowe życie, oni są radośni. Właściwie dlaczego uczniowie nie smucą się kiedy Jezus odchodzi do nieba? Jego odejście jest w rzeczywistości niczym innym jak przejściem w absolutną Jego bliskość wobec ucznia. Jeżeli przedtem był bliski ciałem, teraz jest jeszcze bliżej w swoim Duchu. Odchodzi z konkretnego miejsca i momentu dziejów, by już z innej perspektywy, perspektywy nieba, objąć cały świat i jego historię. Przedtem widzialny w konkretnym obliczu, teraz dostrzegalny w obliczu każdego brata i siostry przyjmującego Jego Ducha. Jego odejście nie jest nieobecnością – ono stwarza przestrzeń, w której pojawia się pragnienie i które woła o napełnienie obecnością Ducha Świętego. Teraz cała ludzkość może być niejako obecna w Jego zmartwychwstałym ciele, które wstąpiło do nieba. Temu uwielbionemu ciału słusznie należy się hołd jaki uczynili uczniowie wracając do Jerozolimy.
Gest i modlitwa błogosławieństwa jest trzykrotnie opisywana w tym krótkim fragmencie. Najpierw z uniesioną ręką błogosławi Jezus i pozostaje w pamięci uczniów niczym ikona, którą mają później medytować. Uczniowie również z uwielbieniem błogosławią Boga w świątyni jerozolimskiej. Jest to jedyna i najbardziej słuszna odpowiedz na zbawienie, które przyszło przez Chrystusa. Błogosławić i uwielbiać Boga w świątyni swego odkupionego z grzechu ciała, które jest mieszkaniem Ducha Świętego. Oddawanie hołdu Bogu Ojcu w Duchu i Prawdzie jest naturalną odpowiedzią całego Kościoła na błogosławieństwo, które pozostawia Jezus wstępujący do nieba.

Oratio

Przechodzę do rozmowy z Jezusem. Proszę o napełnienie Duchem Świętym tych miejsc, w których czuję pustkę i brak bliskości Boga. Proszę o umiejętność przemieniania mojego ziemskiego wizerunku Jezusa, mojego schematycznego myślenia i zwracania się w modlitwie do Niego - tej ikony Jezusa, którą maluje na swój własny sposób ¬– w żywą relację z Bogiem Bliskim. Wyrażam Mu wdzięczność za niebo, które dla mnie otworzył. Dziękuję za to, że mogę być świątynią Ducha Świętego, w której z radością wyśpiewuję moje:
„Błogosław, duszo moja, Pana,
i całe moje wnętrze - święte imię Jego!
Błogosław, duszo moja, Pana,
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach!” (Ps 103,1-2)

Contemplatio

Trwam w obecności przed Bogiem. Pragnę pozostawać jak najdłużej w tej intymnej więzi z Nim. Oddaję mu siebie i swoją codzienność, aby Duch Święty ją przenikał . Na koniec odmawiam dziękczynne Chwała Ojcu.
 

Fot. sxc.hu