Miłosierny wzrok

Wtorek, IV Tydzień Wielkiego Postu, rok I, J 5,1-16

Było święto żydowskie i Jezus udał się do Jerozolimy. W Jerozolimie zaś znajduje się sadzawka Owcza, nazwana po hebrajsku Betesda, zaopatrzona w pięć krużganków. Wśród nich leżało mnóstwo chorych: niewidomych, chromych, sparaliżowanych. Znajdował się tam pewien człowiek, który już od lat trzydziestu ośmiu cierpiał na swoją chorobę. Gdy Jezus ujrzał go leżącego i poznał, że czeka już długi czas, rzekł do niego: Czy chcesz stać się zdrowym? Odpowiedział Mu chory: Panie, nie mam człowieka, aby mnie wprowadził do sadzawki, gdy nastąpi poruszenie wody. Gdy ja sam już dochodzę, inny wchodzi przede mną. Rzekł do niego Jezus: Wstań, weź swoje łoże i chodź! Natychmiast wyzdrowiał ów człowiek, wziął swoje łoże i chodził. Jednakże dnia tego był szabat. Rzekli więc żydzi do uzdrowionego: Dziś jest szabat, nie wolno ci nieść twojego łoża. On im odpowiedział: Ten, który mnie uzdrowił, rzekł do mnie: Weź swoje łoże i chodź. Pytali go więc: Cóż to za człowiek ci powiedział: Weź i chodź? Lecz uzdrowiony nie wiedział, kim On jest; albowiem Jezus odsunął się od tłumu, który był w tym miejscu. Potem Jezus znalazł go w świątyni i rzekł do niego: Oto wyzdrowiałeś. Nie grzesz już więcej, aby ci się coś gorszego nie przydarzyło. Człowiek ów odszedł i doniósł żydom, że to Jezus go uzdrowił. I dlatego żydzi prześladowali Jezusa, że to uczynił w szabat.

 

Przez 38 lat wszyscy widzieli, ale nikt się nie zlitował nad chorym człowiekiem. Może dlatego, że sadzawka Betesda to miejsce, przy którym każdy myśli o swojej dolegliwości i o własnym uzdrowieniu. Inaczej jest z Jezusem. On przychodzi tam nie dla siebie, ale dla innych. Ma miłosierny wzrok, dzięki któremu widzi nie tylko ciało, ale także potrzebujące serce.

Zadziwiająca jest natomiast postawa Faryzeuszy. Wcześniej przez tyle lat nie dostrzegali choroby tego człowieka. Ale gdy tylko podniósł łóżko, zobaczyli od razu, że niósł je w szabat...

Co jest powodem obserwowania przeze mnie drugiego człowieka? Prawo czy miłość?