Niedziela Miłosierdzia Bożego
Niedziela, 2 Niedziela Wielkanocna, czyli Miłosierdzia Bożego, rok B, J 20,19-31
Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: „Uweźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”. Ale Tomasz, jeden z Dwunastu zwany Didymo, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: „Widzieliśmy Pana!” Ale on rzekł do nich: „Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladów gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do Jego boku, nie uwierzę”. A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znów wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł pomimo drzwi zamkniętych, stanął pośrodku i rzekł: „Pokój wam!” Następnie rzekł do Tomasza „podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż ja do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym”. Tomasz Mu odpowiedział: „Pan mój i Bóg mój!” Powiedział mu Jezus: „Uwierzyłeś, bo Mnie ujrzałeś: błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli”. I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego.
Wspólnotowy charakter Miłosierdzia Bożego
Miłosierny Bóg jest Trójosobowy, jest wspólnotą, jednością trzech Osób Boskich: Boga Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego. My w codziennym życiu wzywamy Miłosierdzia Syna Bożego i Boga Ojca; lecz nie możemy wykluczyć Ducha Świętego z Boskiego działania miłosiernego. Z Miłosierdzia Bożego korzystają konkretne osoby ludzkie, lecz oddziaływuje Ono również na całe wspólnoty ludzkie. Miłosierdzia Bożego nie można ograniczać jedynie do przebaczenia popełnionego zła. Miłosierdziem Bożym jest również wszelkim dobrem, duchowym i materialnym, przeznaczonym dla ludzi, a pochodzące od Boga. Wielkim aktem Miłosierdzia Bożego, względem ludzkości, jest wcielenie Syna Bożego i Jego zmartwychwstanie w chwalebnym ciele, gdyż akty te ukazują godność natury ludzkiej. Podobnie jest z wniebowzięciem Najświętszej Maryi Panny.
Czytania biblijne z dzisiejszej Mszy świętej ukazują nam wspólnotowy wymiar Miłosierdzia Bożego. Człowiek jest stworzony na obraz Boga Trójjedynego i powinien przez swoje życie i działanie tworzyć wokół siebie wspólnotę osób bliskich sobie. Postępując tak, będzie prawdziwym obrazem Boga Trójjedynego który podtrzymuje każdego człowieka przy życiu i obdarza go swoim Miłosierdziem.
Wspólnoty pierwotnego Kościoła
Spójrzmy na dzisiejsze czytania mszalne pod kątem ukazywania ich wymiaru wspólnotowego. (Dz 4,32-34). Wspólnota pierwotnego Kościoła była darem Bożym, była aktem Miłosierdzia Bożego względem wiernych, żyjących w tej wspólnocie na początku istnienia Kościoła Chrystusowego. Księga Dziejów Apostolskich z dzisiejszego drugiego czytania tak charakteryzuje tę wspólnotę:
- Wszystkich ożywiał jeden duch i jedno serce; byli oni jakby odzwierciedleniem Bożej jedności.
- To, co posiadali uważali za dar Boży, a nie za swoją własność.
- Apostołowie z wielką mocą świadczyli o zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Ich wiara i działalność ewangelizacyjna była wielkim darem Bożego Miłosierdzia dla pierwotnej wspólnoty Kościoła, sprawiała ona wzrost liczebny i duchowy tej wspólnoty.
- Wszyscy czuli się bardzo dobrze w tej wspólnocie; nikt z nich nie cierpiał niedostatku, pod każdym względem.
W dzisiejszej Ewangelii pierwsze słowa Chrystusa zmartwychwstałego: „Pokój wam”, są zachętą, wskazującą na tworzenie wspólnoty, jedności. Prawdziwa wspólnota jest tam, gdzie panuje pokój. Niesnaski, zazdrości, konkurencje rujnują życie wspólnotowe. Dalsze słowa Chrystusa z dzisiejszej Ewangelii: „Jak Ojciec posłał Mnie, tak i Ja was posyłam”, są przypomnieniem końcowego okresu historii zbawienia za czasów Chrystusa. Chrystus został posłany przez Boga Ojca na ziemię do wprowadzenia pokoju miedzy ziemią i niebem. Na ziemi żyli ludzie grzeszni, zbuntowani przeciwko Panu Bogu. Syn Boży przyjął ich naturę, stał się człowiekiem, aby ich „ubóstwić”, doprowadzić do Boga. Chrystus utworzył jakby wielki most miedzy Bogiem i ludźmi, otwarł drogę do nieba; On sam stał się Drogą wiodącą do nieba, do Boga.
Chrystus został posłany przez Boga Ojca do tworzenia wspólnoty ludzi z Bogiem i po swoim zmartwychwstaniu posyła swoich uczniów, aby kontynuowali to dzieło tworzenia wspólnoty ludzi z Bogiem. Jako narzędzie do pełnienia tego dzieła, Apostołowie otrzymali od Chrystusa moc odpuszczania grzechów, jednania ludzi z Bogiem. Władza odpuszczania grzechów jest również aktem Miłosierdzia Bożego względem ludzi uwikłanych w grzechu, jak i tych, którzy mają władzę odpuszczania grzechów.
Opowiadanie o św. Tomaszu Apostole w dzisiejszej Ewangelii jest ukazaniem pozytywnego wpływu życia wspólnotowego na wzrost wiary. Święty Tomasz Apostoł opuścił grono Apostołów po śmierci Pana Jezusa i żył poza wspólnotą Apostołów. Gdy Apostołowie poszli mu oznajmić, że Jezus nadal żyje i że mieli szczęście Go spotkać, to Tomasz zakpił z ich „naiwności” i nie wierzył w ich opowiadanie. Gdy Apostołowie sprowadzili go do swojego grona, to wiara Tomasza na nowo odżyła i wstydził się swojego poprzedniego stanu niedowiarstwa. Święty Jan Apostoł ukazuje nam niewiernego Tomasza, żyjącego poza wspólnotą Apostołów i Tomasza pełnego wiary, żyjącego we wspólnocie Apostołów.
Życie we wspólnocie wierzących jest wielkim darem Bożym, jest przejawem Miłosierdzia Bożego względem osób żyjących w takiej wspólnocie, a przykładem tego może być św. Tomasz z dzisiejszej Ewangelii. Wspólnota wiernych podtrzymuje i umacnia wiarę osób żyjących w niej.
Wspólnoty po zesłaniu Ducha Świętego
Po zesłaniu Ducha Świętego na pierwotny Kościół w dniu Pięćdziesiątnicy, Św. Piotr zachęcał wiernych do życia we wspólnotach. Tak przedstawia to Autor Dziejów Apostolskich: „Potem mówił im Piotr jeszcze wiele innych rzeczy i tak ich upominał: starajcie się wyrwać spośród tych przewrotnych ludzi. W ten sposób ci, którzy przyjęli jego naukę, zostali ochrzczeni. I przyłączyło się do nich tego dnia około trzech tysięcy ludzi. Wszyscy trzymali się wiernie nauki Apostołów. Trwali w łączności braterskiej, uczestniczyli w łamaniu chleba i oddawali się modlitwie”
(Dz 2,40-42).
Ludzie świeccy naszych czasów, wierzący w Boga, powinni tworzyć wspólnoty rodzinne, domowe Kościoły. Każda rodzina chrześcijańska jest domowym Kościołem, gdy prowadzi u siebie życie wiarą. Powstanie i istnienie każdego domowego Kościoła jest aktem Miłosierdzia Bożego, tak względem osób żyjących w tym domowym Kościeje, jak i względem społeczeństwa, które ubogaca się duchowo dzięki tym wspólnotom domowego Kościoła.