Niedziela Zesłania Ducha Świętego
Niedziela, Niedziela Zesłania Ducha Świętego, rok B, J 20,19-23
A Jezus znowu rzekł do nich: Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane.
Symbole Ducha Świętego
Gołębica
W tradycji chrześcijańskiej istnieją dwa symbole Ducha Świętego, a są nimi: Gołębica i światło (języki ogniste). Symbol gołębicy widoczny był przy chrzcie Pana Jezusa w Jordanie, przez Jana Chrzciciela. Przeżywając chrzest Pana Jezusa w Jordanie, Jan Chrzciciel wzbogacił się o dwie prawdy wiary, których wcześniej nie znał. Pierwszą prawdą był głos, wychodzący z nieba i mówiący: „Oto Syn mój umiłowany, w którym mam upodobanie”. Ten głos uświadomił Jana Chrzciciela, że Jezus, Mesjasz wszystkich ludzi, jest prawdziwym Synem Bożym. Drugą prawdą, ubogacającą Jana Chrzciciela, był symbol gołębicy, widoczny nad głową Jezusa w czasie Jego chrztu w Jordanie. Spośród synoptyków tylko św. Łukasz przypisuje gołębicy bycie symbolem Ducha Świętego.
Święty Mateusz nie pisze w swojej Ewangelii, że ta gołębica symbolizowała Ducha Świętego, lecz pisze następujące słowa: „Duch Boży w postaci gołębicy zstąpił na Niego”. Gołębica, unosząca się nad głową Pana Jezusa, była dla Jana Chrzciciela informacją, że Jezus, Wcielony Syn Boży, jest Pojednawcą, Pośrednikiem miedzy Bogiem i ludźmi. Takie znaczenie, według tradycji żydowskiej, miał i ma do dnia dzisiejszego gołąbek. Gołąbek, w tradycji żydowskiej, ofiarowany komuś jest symbolem pojednania, miłości… Ta tradycja z gołąbkiem wywodzi się od czasu Noego, który wypuścił z arki gołębia na zewnątrz, mając nadzieję dowiedzenia się jak wyglądał ówczesny świat. Gołąbek wypuszczony przez Noego, wrócił do niego z gałązka oliwną w dziobie, rozwijającego się nowego życia. Był to znak dla Noego, że kara Boża już się skończyła, że zaczyna się na ziemi rozwijać nowe życie po potopie. Od tego czasu gołąbek jest uważany przez Żydów za zwiastuna pokoju, za zwiastuna pojednania.
Święty Marek Ewangelista widzi, w gołębicy nad głową Pana Jezusa w czasie Jego chrztu w Jordanie, Ducha. A oto jego słowa: „Właśnie wtedy, kiedy wychodził z wody, zobaczył otwierające się niebo i Ducha jakby w postaci gołębicy zstępującego na Niego”.
Święty Łukasz mówi natomiast o gołębicy, jako o symbolu Ducha Świętego. „A kiedy ochrzcił wszystkich ludzi i udzielał chrztu Jezusowi, który w tym czasie się modlił, otworzyło się niebo, a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego”. Gołębica, symbol pojednania, pośrednictwa w Starym Testamencie, przybrała, u św. Łukasza nowe znaczenie, stała się symbolem Ducha Świętego i była widoczna tylko nad Jezusem, gdyż jedynie On jest Pojednawcą ludzkości z Bogiem.
Gołębica, jako symbol pojednania i pokoju, rozpowszechniła się na świecie do tego stopnia, że stała się również symbolem komunistycznego Święta Pracy, obchodzonego 1-go maja. „Gołąbki pokoju” były jednym z elementów dekoracyjnych tego święta. Komunizm był wrogo nastawiony do wiary, a mimo tego posługiwał się elementem, zaczerpniętym ze skarbca Kościoła.
Światło, czyli ogniste języki
Drugim symbolem Ducha Świętego jest światło w postaci języków ognistych. Ten symbol obecności Ducha Świętego ukazany jest w księdze Dziejów Apostolskich, przy okazji wylania Ducha Świętego na Apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy. „Równocześnie pojawiły się nad nimi jakby języki z ognia; rozdzieliły się i po jednym spoczęły na każdym z osobna. Wtedy wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym i zaczęli mówić obcymi językami, tak, jak sam Duch pozwalał im mówić” (Dz 2,3-4). Święty Jan definiuje Boga w Pierwszym swoim Liście, przez symbol światła, pisząc; „Bóg jest światłością i nie ma w Nim żadnej ciemności” (1J 1, 5).
Języki ogniste, spoczywające na Apostołach, były znakiem dla otoczenia, że są oni ludźmi światłości, ludźmi czystymi, bez grzechu. Wylanie Ducha Świętego dokonuje się na ludzi czystych, podobnych do Boga, który jest Światłością. Boża światłość wlewa się w życie ludzi świetlanych, w postaci Darów Ducha Świętego.
Wylania Ducha Świętego
Wylanie Ducha Świętego na Maryję
Najbardziej wymowne wylanie Ducha Świętego dokonało się w Maryi Niepokalanej; została Ona napełniona Duchem Świętym, aż do cudownego poczęcie Syna Bożego, mocą tegoż Ducha Świętego. Święty Łukasz tak przestawia tę tajemnicę:
„Odpowiadając jej anioł rzekł: Duch Święty zstąpi na ciebie i osłoni cię moc Najwyższego. Dlatego też Święte, które narodzi się, będzie nazwane Synem Bożym”.(Łk1,35).
Wylanie Ducha świętego na św. Elżbietę
„Zawołanie w uniesieniu wielkim”, było przejawem wylania Ducha Świętego na Elżbietę, które tak przedstawia św. Łukasza: „A gdy Elżbieta usłyszała pozdrowienie Maryi, poruszyło się dziecię w jej łonie, ona zaś, napełniona Duchem Świętym, zawołała w uniesieniu wielkim: Jesteś błogosławioną wśród niewiast, błogosławiony także owoc twojego łona” Łk 1,41-42).
Wylanie Ducha Świętego na Apostołów
Dzisiejsza uroczystość ukazuje nam w całej pełni wylanie Ducha Świętego na Apostołów i chrześcijan pierwotnego Kościoła, zgromadzonych w wieczerniku w dniu Pięćdziesiątnicy. A oto krótka informacja o tym wydarzeniu: „A kiedy nadszedł dzień Pięćdziesiątnicy, wszyscy znajdowali się razem na tym samym miejscu. Naraz dał się słyszeć pochodzący z nieba szum, jakby uderzenie gwałtowne wichru, który napełnił cały dom, gdzie wszyscy przebywali. Równocześnie pojawiły się nad nimi jakby języki z ognia; rozdzieliły się i po jednym spoczęły na każdym z osobna. Wtedy wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym i zaczęli mównic obcymi językami, tak jak sam Duch pozwalał im”.
Wylanie Ducha Świętego na chrześcijan w Jerozolimie
Duch Święty został wylany na modlących się chrześcijan w Jerozolimie. „Kiedy już skończyli się modlić, zadrżało miejsce, na którym byli wszyscy zebrani; zostali napełnienie Duchem Świętym i z całą odwagą poczęli głosić słowo Boże” (Dz 4,31).
Wylanie Ducha świętego przez włożenie rąk
„Kiedy przebywający w Jerozolimie apostołowie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do nich Piotra i Jana. Ci zaś przybywszy tam modlili się, aby i na nich zechciał zstąpić Duch Święty. Bo dotychczas jeszcze na żadnego z nich nie zstąpił Duch Święty. Byli tylko ochrzczeni w imię Jezusa. Piotr i Jan wkładali tedy na nich ręce, a oni w ten sposób otrzymywali Ducha Świętego”( Dz 8,14-17).
Wylanie Ducha Świętego na pogan
„Kiedy Piotr jeszcze przemawiał, Duch Święty zstąpił na wszystkich, którzy słuchali jego nauki. I zdumienie ogarnęło chrześcijan nawróconych z judaizmu, a skupionych wokół osoby Piotra, że Duch Święty został wylany również i na pogan. Słyszano bowiem, jak mówili językami i chwalili Boga” (Dz 10,44-46).
Wylanie Ducha Świętego na chrześcijan w Efezie
W Efezie św. Paweł spotkał grupę ludzi wierzących, podobnych do chrześcijan, lecz nie wiedział czy są chrześcijanami i dlatego zapytał ich: „Jaki tedy przyjęliście chrzest? A oni odpowiedzieli: Chrzest Janowy. Rzekł im tedy Paweł: Jan udzielał chrztu nawrócenia, zachęcając ludzi, aby uwierzyli w tego, który przyjdzie po nim, to jest w Jezusa. Skoro tylko to usłyszeli, przyjęli chrzest w imię Pana Jezusa. Kiedy zaś Paweł włożył na nich ręce, otrzymywali Ducha Świętego. Zaraz też zaczęli mówić językami i prorokowali” (Dz 19,3-6). Prośmy Pana, aby i na nas wylał Ducha Świętego, Pocieszyciela.