Niedziela Zesłania Ducha Świętego - homilia

Niedziela, Niedziela Zesłania Ducha Świętego, rok A, J 20,19-23

Uradowali się zatem uczniowie ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: „Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam”. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: „Weźmijcie Ducha Świętego. Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”.

Dzień Pięćdziesiątnicy.
       Dzień zesłanie Ducha Świętego na pierwotny Kościół nie był jedynym wylaniem Ducha Świętego, przedstawionym w Nowym Testamencie. Święty Łukasz, który przedstawia to wydarzenie, ukazuje również grupę wiernych, przygotowującą się do wylania Ducha Świętego na nich, a uczynił to następującymi słowami: „Z Góry Oliwnej, znajdującej się niedaleko Jerozolimy w odległości drogi jednego szabatu, wrócili do Jerozolimy i weszli do pewnego pomieszczenia, w górnej części domu. Byli tam Apostołowie…Wszyscy razem trwali na modlitwie z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa i Jego braćmi”(Dz1,12-14)

        Pierwszą wzmiankę o wylaniu Ducha Świętego w Nowym Testamencie mamy w opisie Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie, gdzie anioł Gabryjel wypowiada do Maryi następujące słowa: „Odpowiadając jej rzekł: Duch Święty zstąpi na ciebie i osłoni cię moc Najwyższego. Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym” (Łk 1,35). Maryja poczęła Syna Bożego za sprawą Ducha Świętego, Duch Święty zstąpił na Maryję w całej pełni w cza-ie Zwiastowania. To zstąpienie Ducha Świętego w czasie Zwiastowania było wiadome jedynie Maryi.

Gołębica, symbol pojednania.
          Pierwsza zewnętrzna manifestacja Ducha Świętego, opisana w Nowym Testamencie, miała miejsce w momencie chrztu Pana Jezusa w Jordanie. Święty Mateusz czyni taką wzmiankę w swojej Ewangelii na ten temat: „I oto otworzyły się nad Nim niebiosa i zobaczył Jezus Ducha Bożego w postaci gołębicy, zstępującego na Niego” (3,13-17). Aby poznać biblijne znaczenie gołębicy, trzeba przeczytać historię potopu, opisaną w księdze Rodzaju (Rdz 7,6-8.22). Noe chcąc się dowiedzieć, w jakim stanie znajduje się ziemia, wypuścił na zewnątrz arki gołębicę, która powróciła do niego z rozwijającą się gałązką drzewa oliwnego. Był to znak dla Noego, że kara Boża już się skończyła. Od tego czasu gołąbek w kulturze żydowskiej, a zarazem biblijnej, uważany był za zwiastuna pojednania. Gołębica nad głową Pana Jezusa, w czasie Jego chrztu w Jordanie, miała ukazać Janowi i jego uczniom, że Jezus jest Pojednawcą, Pośrednikiem miedzy Bogiem i ludźmi.
          Zstąpienie Ducha Świętego na Jezusa w czasie Jego chrztu w Jordanie ukazane jest inaczej, niż zstą-pienie Ducha Świętego na innych ludzi. Opisując to wydarzenie w stosunku do chrześcijan, autorzy święci mówią, że moc Ducha Świętego napełniła ludzi, ubogaciła ich. Jezusa nie napełniła moc Ducha Świętego, nie ubogaciła Go, gdyż będąc Synem Bożym, był ciągle złączony z Bogiem Ojcem i Duchem Świętym. Gołębica jako symbol pojednania, przy chrzcie Jezusa i zesłania na Niego Ducha Świętego, jest zarezerwowana jedynie dla Jezusa.
         Symbolika biblijna gołębia bardzo mocno zadomowiła się w kulturze europejskiej. Gołąbek stał się symbolem pokoju dla robotniczego święta pracy; w dniu 1 maja, mimo że reżim komunistyczny był przeciwny wierze chrześcijańskiej, to jednak dekorował ulice i domy „gołąbkami pokoju”.

Ogień, symbol czystości ( Dz 2,1-13).
          Święty Łukasz tak przedstawia wylanie Ducha Świętego na Apostołów i grupę chrześcijan w dniu Pięćdzie-siątnicy: „Równocześnie pojawiły się nad nimi jakby języki z ognia; rozdzieliły się i po jednym spoczęły na każdym z nich. Wtedy wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym i zaczęli mówić obcymi językami, tak, jak sam Duch pozwalał im mówić”
         Przy zstąpieniu Ducha Świętego na Pana Jezusa w czasie Jogo chrztu w Jordanie, nad głową Jezusa wi-doczny był gołąbek, symbol pojednania, który ukazywał, że Jezus jest Pośrednikiem miedzy Bogiem i ludźmi. Nad głowami pierwszych chrześcijan, w czasie wylana na nich Ducha Świętego, w dniu Pięćdziesiątnicy, widoczne były nad ich głowami ogniste języki, wskazujące na to, że ci ludzi są czyści w oczach Boga. Nawet w naszych czasach używa się ognia, czyli wysokich temperatur, w celu sterylizacji instrumentów służących do operacji. Biblijny ogień jest symbolem duchowej czystości. Dar odpuszczania grzechów, ukazany w dzisiejszej Ewangelii jest jakby przygotowaniem na przyjęcie Ducha Świętego, służy przywróceniu czystości moralnej człowiekowi.
         Duch Święty zstąpił na Apostołów i napełnił ich swoją mocą, ubogacił ich, a przejawem tego ubogacenia było ich mówienie obcymi językami. Nowy Testament używa dwóch wyrażeń, związanych z mową ludzką, pod wpływem działania Ducha Świętego. Dzieje Apostolskie, w opisie Dnia Pięćdziesiątnicy mówią wyraźnie o mowie „obcymi językami”. W tym dniu Apostołowie adresowali się do określonych grup ludzi w ich własnym języku. Święty Paweł Apostoł pisze w swoich Listach o „darze języków”, różniącym się od daru mówienia obcymi językami.

Dar Języków.
         Święty Paweł Apostoł, mówiąc o różnych darach Ducha Świętego, przedstawia również dar języków
(1 Kor 14,1-40). Dar języków podobny jest do nucenia melodii bez słów, lub ze słowami niezrozumiałymi. W pierwotnym Kościele darem języków posługiwały się osoby w stanie ekstazy, w czasie zebrań modlitewnych. Ekstaza jest wysokim stopniem zjednoczenia się z Bogiem, jest jakby wyjściem poza kontrolę mad samym sobą. W 1 Liście do Koryntian św. Paweł daje Koryntian porady, jak należy się posługiwać darem języków w czasie spotkań modlitewnych. A oto jeden z przykładów tych porad: „Dziękuję Bogu, że mówię językami lepiej od was wszystkich. Lecz w Kościele wolę powiedzieć pięć słów według mego rozumienia, by pouczyć innych, zamiast dziesięć tysięcy wyrazów według daru języków” (1Kor14,18-19). Zesłanie Ducha Świętego na Apostołów i chrześcijan pierwotnego Kościoła ukazuje nam początek działalności ewangelizacyjnej tego Kościoła. Kościół pierwotny zaczął ewangelizować świat pod wpływem działania Ducha Świętego.