Spotkania z Chrystusem zmartwychwstałym

Gdy anioł przemówił do niewiast, one pospiesznie oddaliły się od grobu z bojaźnią i wielka radością i biegły oznajmić to Jego uczniom. A oto Jezus stanął przed nimi i rzekł; „Witajcie”. One zbliżyły się do Niego, objęły Go za nogi i oddały Mu pokłon. A Jezus rzekł do nich: „Nie bójcie się. Idźcie i oznajmijcie moi braciom: niech idą do Galilei, tam mnie spotkają”. Gdy one były w drodze, niektórzy ze straży przyszli do miasta i powiedzieli arcykapłanom o wszystkim, co zaszło. Ci zebrali się ze starszymi, a po naradzie dali żołnierzom sporo pieniędzy i rzekli: „Rozpowiadajcie tak: Jego uczniowie przyszli w nocy i wykradli Go, gdyśmy spali. A gdyby to dotarło do uszu namiestnika. My z nim pomówimy i wybawimy was z kłopotów”. Oni zaś wzięli pieniądze i uczynili, jak ich pouczono. I tak rozniosła się ta pogłoska między Żydami i trwa aż do dnia dzisiejszego. (Mt 28,8-15)

- Drugim sposobem spotykania się Chrystusa ze swoimi bliskimi są spotkania z Nim poprzez uczestnictwo w sakramentach świętych.
- Trzecim sposobem spotkania się z Chrystusem zmartwychwstałym były indywidualne przeżycia mistyczne.

1) Chrystofanie.
     Każda chrystofania świadczy o zmartwychwstaniu Chrystusa i zawiera w sobie konkretną prawdę teologiczną. Spójrzmy teraz na najważniejsze Chrystofanie, znane każdemu chrześcijaninowi.

Ustanowienie sakramentu pokuty. ( J20,19-23).
W niedzielę wieczór po swoim zmartwychwstaniu, Pan Jezus przychodzi do apostołów, pozdrawia ich słowami; „Pokój wam” i przekazuje im władzę odpuszczania grzechów. Sakrament pokuty jest potrzebny Kościołowi do ustawicznego oczyszczania się i do wprowadzania pokoju między ludźmi.

Piotr otrzymuje władzę prowadzenia Kościoła.
(J 21,15-15)
Nad jeziorem Genezaret, po cudownym połowie ryb, Jezus zmartwychwstały zjada śniadanie z Apostołami i w ich obecności przekazuje Piotrowi władzę nad Kościołem. Chrystus prowadzi swój Kościół poprzez natchnienia i działanie Ducha Świętego, lecz Kościołowi potrzebne są widzialne znaki tego działania nadprzyrodzonego.

 Ustanowienie sakramentu Chrztu. (Mt28,16-20).
Jezus zmartwychwstały spotyka się ze swoimi uczniami w Galilei i ustanawia sakrament Chrztu świętego. Apostołowie otrzymali specjalną misję od Jezusa, ciągłego rozszerzania Jego Kościoła, poprzez przygotowywanie nowych uczniów i wprowadzanie ich do Kościoła przez sakrament Chrztu świętego.

2) Chrystus zmartwychwstały jest z nami w sakramentach. (Łk 24,13-35).
     Ewangelia świętego Łukasza, opisująca podążanie dwóch uczniów udających się do Emaus, jest przykładem tego, że miejscem uprzywilejowanym spotkania z Chrystusem, po Jego zmartwychwstaniu, są sakramenty święte, a szczególnie Eucharystia. Ci dwaj uczniowie rozpoznali Jezusa przy łamaniu chleba, czyli przy celebrowaniu Eucharystii. To opowiadanie ewangeliczne ukazuje również duchowe przygotowanie do spotkania się z Chrystusem zmartwychwstałym w sakramentach, a jest nim uważne słuchanie słowa Bożego. Ci dwaj uczniowie po śmierci Chrystusa opuszczają wspólnotę i wracają do siebie, do Emaus. W naszym życiu kapłańskim i zakonnym zdarzają się odstępstwa i wówczas obciąża się za nie wspólnotę, tymczasem prawdziwą przyczyną tego jest utrata kontaktu z Chrystusem: „A myśmy się spodziewali”.

3) Spotkanie z Chrystusem w przeżyciach mistycznych.
     Wzmianka św. Pawła o chrystofaniach i o ukazaniu się jemu samemu Zmartwychwstałego wprowadza nas w ten trzeci rodzaj spotkań z Chrystusem zmartwychwstałym. Tak pisze o tym św. Paweł w swoim Pierwszym Liście do Koryntian: „Chrystus ukazał się Kefasowi, a następnie Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Później ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom. W końcu już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi. Jestem, bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów, niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży” ( 1Kor 15,5-9).
Ukazanie się Pana Jezusa Pawłowi Apostołowi przedstawione jest w Dziejach Apostolskich jako przeżycie mistyczne św. Pawła.(Dz 9,1-9) Św. Paweł umiejscawia to ukazanie mu się Chrystusa parę lat po wniebowstąpieniu. Tych doświadczeń osobistych, opartych na mistycznych przeżyciach było bardzo dużo w Kościele. Jako objawienia obiektywne, uznawane przez Kościół są między innymi:
- Objawienia Serca Jezusowego Małgorzacie Marii Alacoque. (Od 27 grudnia 1673 roku do oktawy Bożego Ciała w czerwcu 1675 roku, otrzymała ona łaskę czterech wielkich objawień).
- Objawienia Matki Bożej w Lourdes.
- Objawienia Matki Bożej w Fatimie.

Fot. sxc.hu