Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów». A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci są ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Powiadam wam: Chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a zostanie wam otworzone. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu zostanie otworzone. Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».

 

Co takiego jest w modlitwie Jezusa, że uczniowie chcą się nauczyć tak modlić? Chodzi o nowy sposób zwracania się do Boga. Jezus mówi do Niego: Ojcze. To jest ta nowość. Uczniów to zachwyca, a dla faryzeuszy i uczonych w Piśmie stanie się to powodem do wydania wyroku na Jezusa – było według nich bluźnierstwem nazywać Boga swoim Ojcem.

Ta nowość powoduje, że stajemy przed Bogiem jak dzieci: prosimy o coś, na co nie zasłużyliśmy, na co nie zapracowaliśmy, ale czego oczekujemy od Ojca, że nam to da. Papież Franciszek napisał, że fundamentalnym tekstem chrześcijanina nie jest Dekalog, ale właśnie „Ojcze nasz”, jako że ustawia nas we właściwej relacji wobec Boga…