Tobie oddaję się i poświęcam (19)
POŚWIĘCENIE SPOŁECZNE
Uczy nas ono, jaką powinniśmy dawać odpowiedź na tę miłość. Tą odpowiedzią powinna być nasza miłość. Tego oczekuje od nas Boże Serce. Tę odpowiedź miłości wyrażamy poprzez akty wynagrodzenia i poświęcenia osobistego. To osobiste oddanie i poświęcenie się jest zasadniczym aktem odwzajemnienia się miłującemu nas Chrystusowi. Jest ono zasadniczym aktem kultu Serca Jezusa i stanowi najwznioślejszy akt naszej religii, „ponieważ wymaga od nas zupełnego i absolutnego poświęcenia naszej woli miłości Boskiego Oblubieńca” (HA). Osobiste poświęcenie się, jako odpowiedź na miłość, którą Bóg ukochał nas przez Serce Jezusa, jest praktyką nie tylko miłości Boga, lecz także miłości bliźniego. Prawdziwa miłość Boga jest bowiem nieodłączna od miłości bliźniego. Dowodem naszej miłości względem Chrystusa jest pełnienie Jego przykazań. Najważniejsze zaś Jego przykazanie wymaga od nas miłości wzajemnej, której wzorem jest miłość Jezusa do ludzi: „Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem” (J 13,34). Stąd wynika, że osobiste poświęcenie się Sercu Pana Jezusa tylko wtedy będzie prawdziwą odpowiedzią na miłość Chrystusa, gdy będzie miało wymiar społeczny w postaci wzajemnej miłości braterskiej. Konkretny przykład możemy zobaczyć w książce kard. Adama Kozłowieckiego Ucisk i strapienie ukazującej życie w obozie koncentracyjnym w Dachau. W czerwcu 1943 roku w tym obozie księża z bloku nr 28 poświęcili się Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Miesiąc później ci sami księża zorganizowali Caritas i wspomagali żywnością wszystkich więźniów, którzy nie otrzymywali paczek. Czy trzeba lepszego przykładu, by zrozumieć, czym jest kult Bożego Serca i jakie owoce wydaje poświęcenie się temu Sercu? Papież Leon XIII, który opublikował encyklikę Annum sacrum o poświęceniu się Najświętszemu Sercu, widział w tym akcie lekarstwo na istniejące zło w świecie i źródło nadziei. „Poświęcenie się Bożemu Sercu niesie ze sobą również nadzieję lepszej rzeczywistości dla państw, ponieważ ma ono moc odnowienia, względnie wzmocnienia więzów, łączących z natury społeczności świeckie z Bogiem. (…) Wtedy tylko będzie można uleczyć tak wiele ran, przywrócić powagę prawa, zaprowadzić ład i pokój oraz wytrącić broń z ręki ludzkiej, gdy wszyscy chętnie i z uległością przyjmą panowanie Chrystusa” (AS). Ważnym składnikiem naszego kultu, na który wskazują objawienia w Paray-le-Monial, jest więc jego wymiar społeczny. Przejawia się on w przeniknięciu miłości Boga do życia osobistego, rodzinnego i społecznego, aby zakorzenić w nich takie wartości jak sprawiedliwość, miłość, godność, wolność, solidarność. Jednym z wielkich apostołów społecznego wymiaru kultu Serca Bożego jest założyciel zgromadzenia księży sercanów – sługa Boży o. Leon Jan Dehon. Uczył on, że poprzez krzewienie tego kultu rozwija on nie tylko cnotę miłości Boga, ale także miłości bliźniego. Miłość stała się dla niego motorem bezinteresownego zaangażowania się w działalność na rzecz potrzebujących i słabych. Jego nauczanie społeczne zwraca uwagę na kształtowanie postaw i motywów działania człowieka w taki sposób, by Serce Jezusa mogło królować w sercach ludzi i w społeczeństwie. Często powtarzał, że należy budować „królestwo Serca Jezusowego w duszach ludzkich i w społeczeństwie”. Dzisiaj wyrażamy to słowami: budować cywilizację miłości. Pisał on: „Trzeba, aby kult Serca Pana Jezusa, poczęty w mistycznym życiu dusz, wszedł i przeniknął życie społeczne narodów. Dla nas nie jest to jakieś proste nabożeństwo, lecz prawdziwa odnowa całego życia ludzi. Jedynie Serce Jezusa podbije na nowo serce mas, serce robotników, serce młodzieży”. Dla o. Dehona królestwo Serca Jezusowego jest królestwem miłości, miłości darmowej i bezinteresownej, która winna być przyjęta i odwzajemniona. Stąd zachęta do wiary w miłość, do budowania na miłości nie tylko własnego życia osobistego, wspólnotowego i kościelnego, lecz również stosunków społecznych we wspólnocie świeckiej, w świecie pracy i między samymi państwami. Tylko miłość, której fundamentem jest sprawiedliwość, może przemienić świat. Podstawą do takiej pracy jest nauka społeczna Kościoła zawarta w nauczaniu soboru i encyklikach papieskich. Prawdziwi czciciele Serca Jezusowego powinni być prorokami miłości i sługami pojednania ludzi i świata w Chrystusie. Najgłębszą przyczyną ludzkiej biedy jest odrzucenie miłości Chrystusa. Właśnie grzech jest odrzuceniem tej miłości i odmową otwarcia się na tę miłość. Wtedy człowiek zamyka się w egoizmie i nie pozostawia miejsca miłości Chrystusa oraz ją odrzuca. Czciciele Serca Chrystusowego, oczarowani tą zapoznaną miłością Chrystusa, starają się na nią odpowiedzieć głębokim zjednoczeniem z Jego Sercem oraz budowaniem Jego królestwa w duszach ludzkich i w społeczeństwie. Kontemplacja przebitego boku Chrystusa, z którego wypłynęła krew i woda, będące znakiem życia ofiarowanego całkowicie wszystkim ludziom, uczy człowieka miłości bezinteresownej i rodzi w nim postawę miłości dla biednych, potrzebujących pomocy materialnej, dobroci, a także nadziei. Jest to więc postawa miłosierdzia okazywana człowiekowi potrzebującemu pomocy. Przyjdź królestwo Twoje – tymi słowami błagaj, aby jedność i sprawiedliwość oraz pokój panowały w ojczyźnie i na całym świecie.
AKT OFIAROWANIA Z MODLITEWNIKA KSIĘŻY SERCANÓW
L. „Po tym poznaliśmy miłość, że On oddał za nas życie swoje. My także winniśmy oddać życie za braci” (1 J 3,16). Włączmy się w zbawczą ofiarę Chrystusa, aby odnowić nasze życie w miłości. W. Jesteśmy gotowi, o Panie. – Aby wraz z Tobą stać się pokornymi sługami jedności i pokoju w Kościele i w społeczeństwie. – Aby kontynuować Twoją obecność, naznaczoną miłością, miłosierdziem i pomocą dla ubogich, najsłabszych, cierpiących i grzeszników. – Aby w zjednoczeniu z Tobą oddać nasze życie braciom, poprzez żywe świadectwo poświęcenia i braterskiej służby. – Aby wspólnie z tymi, z którymi jesteśmy złączeni w modlitwie, w życiu i w pracy, służyć dzisiaj radośnie i po bratersku. L. Panie Jezu Chryste, dziękujemy Ci za to, że w swojej dobroci zjednoczyłeś nas w tej świętej służbie; udziel nam swej łaski i spraw, aby nasze życie stawało się coraz bardziej świadectwem prawdziwego braterstwa. Który żyjesz i królujesz przez wszystkie wieki wieków. Amen.