Uroczystość NMP Królowej Polski

Obok krzyża Jezusa stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: „Niewiasto, oto syn Twój”. Następnie rzekł do ucznia: „Oto Matka twoja”. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.


Znaczenie słów dzisiejszej Ewangelii.
     Jedyną osobą, będącą w zasięgu wzroku Jezusa, mogącą roztoczyć duchową opiekę nad Janem, była Maryja, Matka Jezusa. Pan Jezus znał Jej zdolności wychowawcze, sam przecież zawdzięczał Jej tak bardzo dużo w zakresie ludzkiego wychowania.
     Przez słowo; „Niewiasto”, Pan Jezus odwołał się do zdolności wychowawczych Maryi, właściwych dla każdej zwykłej niewiasty-Matki. Niewiasty-Matki są pierwszymi wychowawczyniami  własnych dzieci. Słowa skierowane do Maryi: „Oto syn twój” ze wskazaniem na Jana, były prośbą Jezusa, do swojej Matki, aby objęła własnym talentem wychowawczym Jana i doprowadziła go do bycia Apostołem, w pełnym tego słowa znaczeniu.
Do Jana, swojego umiłowanego ucznia, zwrócił się Pan Jezus słowami: „Oto Matka twoja”. W pewnym okresie życia dziecka, matka przestaje być jego żywicielką i opiekunką, strzegącą dziecko od zewnętrznych niebezpie-czeństw, a staje się ideałem do naśladowania i najlepszym przyjacielem w rozwiązywaniu życiowych trudności. Słowa skierowane do Jana: „Oto matka twoja” były jakby powiedzeniem mu: Ona Mnie zastąpi w dalszym formo-waniu ciebie. Jan doskonale zrozumiał to wskazanie Jezusa na Maryję, jako swoją wychowawczynię, gdyż napisał w dzisiejszej Ewangelii: „Od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie”. Święty Jan Ewangelista nie wziął do siebie Maryi w sensie fizycznym, lecz zaczął napełniać swoje wnętrze Jej cnotami, „przeniósł Maryję” do swojego wnętrza, ubogacił się Jej cnotami. Według tradycji chrześcijańskiej Jan trwał w stanie dziewictwa aż do śmierci. Jest to poświadczeniem prawdy, że rzeczywiście Jan wziął do siebie Maryję.
W miarę ubogacania się cnotami Maryi, będziemy się stawali Jej przybranymi dziećmi, niezależnie od tego, czy ktoś odda nas pod opiekę Maryi, czy nie. Bycie dzieckiem Maryi nie zależy od słów wypowiadanych nad nami, lecz od naszego upodobnienia się do Maryi.

Maryja Królową Polski.
     Naród polski wiele razy został oficjalnie oddany pod opiekę Maryi, Matki Jezusa. Król Jan Kazimierz oddał Polskę pod opiekę Matki Bożej dnia 1 kwietnia 1656 roku, po zwycięstwie nad Szwedami. Papież Jan XXIII ogłosił Naj-świętszą Maryję Pannę, Królową Polski i główną patronką naszego narodu.
Jedną z charakterystycznych cnót Maryi jest Jej pokojowe nastawienie do życia. Jezus uformowany w ludzkim sensie przez Maryję, posługiwał się często słowami „Pokój wam” po swoim zmartwychwstaniu. Maryja, nawet w momentach bardzo trudnych swojego życia, zachowywała spokój. Tak było, gdy musiała urodzić wcielonego Syna Bożego w stajni, tak było w czasie ofiarowania Jezusa w świątyni, ucieczki do Egiptu, znalezienia Pana Jezusa w świątyni po trzech dniach poszukiwania Go razem ze św. Józefem. Tak było wreszcie i w czasie stania pod krzyżem Jezusa. Polska, jako królestwo Maryi, winna być krajem wewnętrznego spokoju i prawdziwego braterstwa!

Święto NMP Królowej Polski.
     W Polsce Maryja oficjalnie została ogłoszona Królową, w innych krajach króluje dzięki głęboko rozwiniętemu tam kultowi maryjnemu. W Afryce Czarnej kult maryjny jest głęboko zakorzeniony w życiu tamtejszych katolików. Gdy Papież Jan Paweł II przybył do Kisangani, w Kongo, w roku 1980,  mówił do nas, że czuje się tu jakby był w Pol-sce, gdyż wszędzie widzi ludzi z różańcami. W Kongo katolicy nazywani są chrześcijanami maryjnymi, (Wakrisyu wa Maryja), a protestanci nazwani są chrześcijanami biblijnymi, (Wakrisyu wa Biblija). Afryka Czarna, była ewangelizowana w drugiej połowie XIX wieku równocześnie przez misjonarzy katolickich i protestanckich. Pierwsi misjonarze wyjeżdżali do Afryki Czarnej do posługi duchowej kolonizatorom swojego wyznania; katoliccy księża do kolonizatorów katolickich, a pastorzy protestanccy do posługi kolonizatorom protestanckim. Afrykanie odróżniali różne wyznania chrześcijańskie  poprzez główny temat ich przepowiadania; głównym tematem przepowiadania katolików była Maryja, a protestantów Biblia.
Katolicy Afryki Czarnej mają głęboko zakorzeniony w sobie kult maryjny. W czasie wydarzeń wojennych biskupi afrykańscy zalecali zawsze misjonarzom i wiernym wspólne odmawianie różańca. Można powiedzieć, że Afryka Czarna jest królestwem Maryi poprzez oddawany jej tam kult. Podobnie jest z krajami Ameryki Środkowej.

Fot. nowicjat.scj.pl