Wniebowstąpienie Pańskie, homilia

Jezus powiedział do swoich uczniów; „Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie uzbrojeni mocą z wysoka”. Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce pobłogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni, wielbiąc i błogosławiąc Boga.

Zaufanie
    Nam ludziom tak ciężko przychodzi zaufać najbliższemu otoczeniu zwłaszcza, gdy chodzi o przekazanie im czegoś, co było wypracowane przez nas samych.
Jezus Chrystus jako Syn Boży miał w sobie świadomość zaufania Boga do ludzi od czasów stworzenia świata, o którym autor księgi Rodzaju tak pisze: „I tak stworzył Bóg człowieka na obraz swój, stworzył go na swoje własne podobieństwo – stworzył mężczyznę i niewiastę. I pobłogosławił im, mówiąc: Bądźcie płodni i rozmnażajcie się; zaludniajcie ziemię i bierzcie ją w posiadanie! Dla was są ryby w morzu i ptaki w powietrzu i wszelka istota żywa, która się porusza na ziemi” (Rdz 1,27-28). Bóg Stwórca, całe swoje dzieło stworzone, oddaje w „ręce” swoich stworzeń, ludzi. Ten akt Boży oddania całego stworzenia we władanie ludzi, jest przykładem zaufania Boga ludziom, jest aktem najwyższego dowartościowania człowieka, swojego stworzenia. Czy Bóg nie poczuł się w pewnym momencie rozczarowanym, tym aktem zaufania? Nastąpił przecież upadek ludzi, odłączenia się ich od Pana Boga, były wojny, nienawiść między narodami, były obozy śmierci… Mimo tych czarnych plam w historii ludzkości,świat idzie ciągle do przodu, pięknieje, udoskonala się. Dziś możemy powiedzieć, że Bóg miał rację w 100%, dając ludziom odpowiedzialność nad swoim dziełem stwórczym.

Zaufanie Jezusa Apostołom
    Jezus Chrystus, jako Wcielony Syn Boży dokonał dzieła odkupienia świata, przywrócenia Bogu świata, który odszedł od Niego. Pan Jezus po swoim zmartwychwstaniu umacniał wiarę Apostołów w życie wieczne, założył fundamenty swojego Kościoła, którego zaczątkiem byli Apostołowie i wyznaczył ich, aby dalej prowadzili dzieło rozpoczęte przez Niego. Jak w czasie stworzenia świata Bóg zaufał swoim stworzeniom i dał im władzę nad całym światem, tak samo Syn Boży oddał zapoczątkowany przez siebie Kościół w „ręce” Apostołów, aby dalej prowadzili Jego dzieło. Wniebowstąpienie Pana Jezusa jest powrotem Syna Bożego na łono Trójcy Przenajświętszej, lecz jest również Jego aktem zaufania względem Apostołów.

Dzieje Kościoła po Wniebowstąpieniu
    Święty Paweł Apostoł mówi, że Chrystus po wniebowstąpieniu dalej kieruje swoim Kościołem. W dzisiejszym drugim czytaniu, św. Paweł wyraża to takimi słowami: „Bóg wszystko poddał po Jego stopy, a Jego samego ustanowił Głową dla Kościoła, który jest Jego Ciałem”. Chrystus, jako Głowa Kościoła, dokonuje w Kościele korekt poprzez Ducha Świętego, koniecznych do jego dobrego funkcjonowania. Sobór Jerozolimski, przypadający na rok miedzy 48 i 49, opisany w 15 rozdziale Dziejów Apostolskich, był pierwszą taką interwencją w Kościele Chrystusowym, dokonaną poprzez działanie Ducha Świętego.
   W pierwotnym Kościele powstały dwa nurty życia chrześcijańskiego. Pierwszy nurt życia chrześcijańskiego stanowiły gminy judeochrześcijańskie, założone przez Apostołów w Jerozolimie i okolicach. Życie tych gmin było oparte na wierze w Jezusa Chrystusa i kulturze żydowskiej w całej jej rozciągłości. Święty Paweł i Barnaba, poczynając od gminy w Antiochii, zakładali gminy hellenochrześcijańskie, w których życie oparte było na wierze w Jezusa Chrystusa i kulturze hellenistycznej, obcej judaizmowi. Między tymi dwoma stylami życia chrześcijańskiego doszło do sporów i podejrzeń o sfałszowanie chrześcijaństwa. Przedstawiciele jednych i drugich gmin spotkali się razem z Apostołami w Jerozolimie na wspólną naradę. Wspólna deklaracja wynikająca z obrad tego spotkanie (Soboru) odwołuje się do interwencji Ducha Świętego. List przeznaczony do gmin hellenochrześcijańskich kończy się takimi słowami: „Postanowiliśmy zaś – my i Duch Święty – nie nakładać na was żadnych ciężarów prócz tego, co konieczne” ( Dz 15,28). Sobór uznał tak jeden, jak i drugi styl życia za zgodny z nauką Chrystusa. Każdy Sobór, a było ich w Kościele już bardzo dużo, odbywa się pod wpływem Ducha Świętego i służy dobru całego Kościoła. Mimo dokonywanych drobnych zmian w życiu ludzi Kościoła poprzez uchwały soborowe, nauka Chrystusowa pozostaje w Jego Kościele nienaruszona.

Fot. sxc.hu