Zgubna interpretacja

Wtorek, II Tydzień Zwykły, rok II, Mk 2,23-28

 Czy nigdy nie czytaliście, co uczynił Dawid, kiedy znalazł się w potrzebie, i był głodny on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego za Abiatara, najwyższego kapłana, i jadł chleby pokładne, które tylko kapłanom jeść wolno; i dał również swoim towarzyszom. I dodał: To szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu. Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu.



Ilekroć czytam tę perykopę staje mi przed oczami wyraźny obraz ogromnego, rozświetlanego letnim słońcem pola, przez które torują sobie drogę, zrywając kłosy, Jezus i Jego uczniowie. Nie ma w mojej wizji faryzeuszów, a jednak dziś zdałem sobie sprawę z tego, że w swej zapamiętałości nie odstępują oni ani na krok tych, którzy stanowią dla nich ideologiczną i duchową konkurencję - zakłócają nawet ten wspaniały sielankowy obraz gromady strudzonych, głodnych  ludzi posilających się w drodze.

Zapyta ktoś: jak im się chce? Niestety i we współczesnym świecie wielu nawet za cenę poświęcenia i trudu próbuje forsować własne interpretacje praw, by osiągać własne cele. Stąd do prostych praw dopisywane są i dziś  bizantyjskie interpretacje rozmywające przekaz, relatywizujące rzeczywistość .

Właśnie w Ziemii Świętej spotkałem się z tak kuriozalnymi interpretacjami praw, iż prowadzą np do konieczności zapewnienia ortodoksyjnym wyznawcom judaizmu osobnych wind w szpitalach, by w czasie szabatu mogli się nimi poruszać, nie naciskając przycisków ( zakaz wykonywania pracy i rozniecania ognia, czego symbol stanowi iskra elektryczna). Ostatnio sporo czytam na temat interpretacji Koranu - to, co dziś budzi u nas odrazę i strach w zetknięciu z inną cywilizacją nie znajduje miejsca w  Świętej księdze islamu, lecz stanowi jedynie wynik rozmaitych interpretacji grup wyznaniowych kierujących się absurdalnymi interesami.

Przyjrzyjmy się i Chrześcijaństwu - ono też na przestrzeni wieków dokonało sporo krzywd " dorabiając  teorie" do prostych i przejrzystych przykazań, wśród których jedno jest najważniejsze: miłujcie się wzajemnie tak, jak ja was umiłowałem! To wg mnie kwintesencja człowieczeństwa i regulacja relacji międzyludzkich, to sposób na pracę, spędzanie wolnego czasu i świętowanie, Najwyraźniej i dziś wielu nie czyta, co uczynił Dawid, gdy znalazł sie w potrzebie i był głodny. To o tym przykazaniu Chrystus w dzisiejszym czytaniu w gruncie rzeczy mówi nękającym Go faryzeuszom - czyż może bowiem człowiek narażać siebie i bliskich na głód, bo zrywanie kłosów to żniwa ? Powinien przecież jedynie święcić szabat!

Obyśmy w dzisiejszym pogmatwanym świecie do reszty nie zapomnieli, kto jest "panem szabatu" i dla kogo został ów szabat ustanowiony!